Transportfirmaer har lenge gitt Posten konkurranse på næringslivsmarkedet.
Nå øker også konkurransen om privatposten, spesielt når firmaer skal sende ut varer som du og jeg har kjøpt på nettet.
- Les også: Posten legger ned 149 postkontor
Derfor kan det hende at du får beskjed om å hente klesplaggene du kjøpte på nettet i blomsterbutikken.
– Det har økt veldig på, både i forhold til antall leverandører som bruker det, og folk handler jo mer på nett, sier Ole Hogstad ved Drivstua gartneri i Trondheim.
Bak blomster og vaser ligger rader med pakker i en hylle som venter på å bli hentet.
- Les også: Gartneri halverte energibruken
Uvant i starten
Bak ordningen står selskapet Tollpost Globe, som for fem år siden bygget opp en tjeneste som de kaller MyPack.
Hogstad forteller at mange synes det var underlig å hente pakker i blomsterbutikken i starten.
– Ja, til å begynne med så var det sånn, men nå har det blitt mer vanlig å hente pakkene på alternative steder i Norge.
Blir ikke rik av pakker
For noen år siden fikk gartneriet en forespørsel fra Tollpost Globe via Interflora, som de er en del av. De ønsket å bygge opp et nett av butikker som er lett tilgjengelige for kundene.
Men det er ikke mye å tjene på ordningen eierne av Drivstua gartneri.
– Nei, vi får ikke mange kronene for utlevering av pakker, men for oss handler det om å få nye kunder. Vi ligger ikke akkurat i noen handlegate, så vi er avhengige av at folk finner veien hit, sier Hogstad.
20 prosent av markedet
MyPack, med sine1000 hentesteder i Norge, har rundt 20 prosent av markedet for pakker til privatkunder. Resten har Posten, med 1500 hentesteder.
- Les også: Posten risikerer ny kjempesmell
Tollpost Globe eies av det sammenslåtte svensk-danske postverket. Det betyr at det er et firma eid av den svenske og danske stat som konkurrerer med det statseide Posten Norge.
May Kristin Willoch er ansvarlig for MyPack i Norge, og hun sier markedet for tjenesten vokser.
– Det er veldig mange som handler på nett, og da ønsker man en enkel måte å hente pakkene sine på. Vi har laget dette nettverket som består av butikker og blomsterbutikker som leverer ut pakker for oss.
Ikke postkontor ennå
Foreløpig ser hun ikke for seg at det blir aktuelt å kunne sende pakker fra blomsterbutikken.
– Det ligger nok litt frem i tid. Først skal vi etablere et godt og stabilt nettverk, og så får vi se hvordan vi skal produktutvikle dette fremover.
Les også: Posten klar for tøffere konkurranse
Tilbake på Drivstua gartneri i Trondheim synes Ole Hogstad at systemet fungerer bra.
– Kundene får en sms så fort pakkene har ankommet butikken. Det gjør det systemet veldig effektivt, og folk er flinke til å hente pakkene sine, sier han.